Kluczem do sprawnego holowania lawetą jest użycie odpowiedniego sprzętu we należytym czasie. Doświadczony pracownik może podejść do pojazdu, podpiąć urządzenie holownicze do samochodu i odjechać w około 10 sekund – wszystko to bez wychodzenia z kabiny ciężarówki. W większości przypadków osoby zajmujące się repozytorium muszą być ukryte – to ważna część pracy – zatem sprzęt repozytorium musi być równie niewidoczny. W rzeczywistości czasami trudno jest ustalić, czy do przejęcia używa się ciężarówki, ponieważ sprzęt holowniczy można schować całkowicie poza zasięgiem wzroku.
Auto pomoc wykorzystuje lawety, by zabrać niesprawne pojazdy z drogi. Pomoc drogowa 24H jest jak sama nazwa wskazuje, aktywna całą dobę. Lawety istnieją prawie tak długo, jak samochody jeżdżą po drogach. Oczywiście przez dziesięciolecia metody odholowywania uszkodzonych lub przejętych pojazdów ewoluowały. Wczesne systemy holownicze wymagały łańcuchów lub haków owiniętych wokół osi lub szyny ramy. Niektórzy operatorzy lawet nadal stosują tę technikę w określonych warunkach. Metoda ta jest niezwykle bezpieczna, ale ustawienie pojazdu zajmuje dużo czasu i wysiłku, a także może porysować lub uszkodzić holowany pojazd. Urządzenia do podnoszenia opon bądź kół zapobiegają uszkodzeniu pojazdu, ponieważ dotykają jedynie opon. Wsporniki są montowane przed i za kołami napędowymi pojazdu, a następnie zabezpieczane na miejscu za pomocą stalowych kołków. Gdy mechanizm lawety podnosi pojazd, koła są osadzone między wspornikami. Ta metoda holowania wymaga, żeby kierowca wysiadł z ciężarówki, aby ustawić wsporniki na miejscu i włożyć sworznie, ale wykwalifikowany operator może to zrobić w około 30 sekund.
Najnowszą ewolucją technologii lawet jest zintegrowany podnośnik, znany również jako samozaładowczy wrak. Jest to system podnoszenia kół, którym można sterować z wnętrza ciężarówki i uruchamiać go za pomocą mocy hydraulicznej. Gdy ciężarówka cofa się do pojazdu docelowego, długie ramię, zwane żądłem, rozciąga się wzdłuż chodnika za ciężarówką. Przednia krawędź kołyski styka się z oponami, gdy druga strona kołyski wsuwa się pod pojazd, tuż obok opony. Wsporniki można następnie zamknąć hydraulicznie, obejmując opony po obu stronach. Wysięgnik holowniczy jest podniesiony, koła napędowe odczepiają się od ziemi i laweta może ruszyć.
Sama prawda 🙂